Menu Zavřeno

Chorvatsko bez turistů – jde to vůbec?

západ slunce za kopcem, po kterém vede cesta a pod kopcem jezero s nedostupnou pláží pouze z moře

O Češích a letní dovolené v Chorvatsku putuje internetem spousta vtipů a není se čemu divit. Každý rok v létě se tam vydává šílená spousta lidí. Chorvatsko bez turistů, o tom si člověk může nechat leda tak zdát. A nebo ne?

I moji rodiče byli velkými milovníky Chorvatska a když jsem byla malá, společně se všemi jsme tenkrát trávili spousty hodin čekáním na hranicích a v kolonách. Proto jsem v dospělosti Chorvatskem tak trochu pohrdala, tam přeci jezdí všichni. I přesto mě letos nahlodala spousta fotek s azurově modrou vodou a bílými skalami a moje srdce zatoužilo po koupání v moři. Když nám kamarádi na poslední chvíli zrušili domluvený týden pod stanem v Polsku, volba byla jasná, pojedeme do Chorvatska.

chorvatsko bez turistů, tatínek se prochází se dvěma syny při západu slunce

Davy lidí ale oba s Lukášem nesnášíme, jsme z nich nervózní a raději si užíváme dovolenou někde v přírodě a v klidu. Přemýšlela jsem tedy, jak to udělat a kam v Chorvatsku jet, aby tam nebyly mraky turistů a aby z našeho výletu nebyla klasická válečka u moře.

Moje teorie byla jasná – čím dál dojedeme, tím míň tam bude lidí. Chtěla jsem taky poznat zase nějaký jiný kout Chorvatska, kde jsem s rodiči ještě nebyla. Proto jsme se nakonec rozhodli vyrazit až na poloostrov Pelješac a doufali, že tam naše „Chorvatsko bez turistů“ najdeme. Internet sliboval krásné pláže, malá městečka a divočinu, to je přesně pro nás.

tatínek se syny na procházce při západu slunce

Cesta

Snažíme se naše cesty dětem i sobě co nejvíc zjednodušit a proto dlouhé na cesty autem vyrážíme v noci. Je to oboustranně výhodné, protože kluci většinu cesty prospí a rychleji jim to utíká a my máme klid na řízení, většinou volnou silnici a taky nám to rychleji utíká. Zjistili jsme ale, že na Pelješac je to už fakt docela daleko a s dvouhodinovým zpožděním na chorvatských hranicích jsme do našeho vysněného kempu dorazili až odpoledne.

Naštěstí naši kluci už jsou na delší cesty od malička zvyklí a nemají s tím problém. Prostě si hrají v autě, koukají z okýnka, většinu času něco svačí nebo si vymýšlíme třeba pohádky. Jak zabavit děti na dlouhých cestách autem jsme detailně popsali v našem ebooku Jak zabavit děti v autě a zvládnout cestu v klidu.

Musím to přiznat v první chvíli jsem byla docela zklamaná. Moje vysněné Chorvatsko bez turistů mělo jeden háček. Sice v téhle malé vesničce a kempu v divočině „na konci světa“ turistů bylo minimálně, ale to vůbec neznamenalo, že to bude bez lidí. Uzounkou silničku lemovaly desítky aut s chorvatskou poznávací značkou a i kemp byl až na jedno místo plný.

azurové moře a hory v pozadí v Chorvatsku

Vzhledem k pokročilé hodině jsme se rozhodli zůstat. Na stavění stanu jsme byli moc unavení a raději jsme se vydali prozkoumat pláž. Ta nám o hodně zlepšila náladu, protože i když se na ní slunila spousta lidí, ani zdaleka nebyla plná. Voda azurová jako z katalogu, všude čisto, bistro se zmrzlinou, co víc si přát.

Abychom se celé dny neváleli jen na pláži, což nebaví ani nás, ani děti, vymysleli jsme pár výletů. Uznávám výletování v 35 °C asi není  zase tak lákavá představa, ale chtěli jsme z Chorvatska vidět víc než jenom hlavy naších dětí ve vodě =)

K vymýšlení našich výletů rádi použiváme aplikaci mapy.cz do mobilu, kde jdou stáhnout mapy pro použití offline a najdete tu vyznačená zajímavá místa nebo turistické značky.

Trpanj

socha panny marie hvězdy moře na malém ostrůvku ve městě Trpanj, Chorvatsko bez turistů

Na první výlet jsme se vydali do městečka Trpanj, do kterého také jezdí trajekt z pevniny z města Ploče, když se to někomu nechce celé objíždět. Městečko je to moc pěkné, najdete tu restaurace, zmrzlinu, poštu a pár obchodů. Centrum města zdobí socha Panny Marie hvězdy moře na malinkém ostrůvku kousek od břehu. V okolí také najdete několik krásných pláží na koupání.

výhled na moře od kostela ve městě Trpanj, Chorvatko bez turistů

My jsme se vydali po schodech ke kostelu sv. Rocha, odkud jsme měli krásný výhled na město a moře. Při cestě zpátky jsme taky pod kopcem objevili pěkné dětské hřiště ve stínu borovic, což kluci hodně ocenili. Pro děti je také vždy skvělá podívaná na přijíždějící trajekt.

Korčula

výhled na město Korčula, kde Chorvatsko bez turistů rozhodně nečekejte

Jako další jsme zvolili výlet na  Korčulu. Korčula je ostrov oddělený od poloostrova Pelješac úžinou místy ani ne 900m širokou. Nechtěli jsme moc utrácet a tak jsme se rozhodli, že auto necháme v Orebiči, odkud trajekt jezdí a prozkoumáme město Korčula pěšky. Z tohoto výletu jsme si odvezli vtipnou historku, jak jsme dobíhali loď.

Chtěli jsme mít časovou rezervu, abychom v klidu stihli zaparkovat, koupit lístky na trajekt a nastoupit. Zde najdete jízdní řády a ceny trajektů. Dorazili jsme tedy do Orebiče s půlhodinových předstihem a koukáme, trajekt akorát přijíždí. Rozdělili jsme se tedy, že Lukáš koupí lístky a já zatím půjdu s dětmi počkat k trajektu, abychom ušetřili čas. Z trajektu celou dobu vyjížděla auta a já s dětmi šla po celkem úzkém molu. Nebudu lhát, měla jsem z toho docela nervy =D trvalo nám to celkem dlouho se k trajektu domotat a potom spokojeně čekáme na Lukáše.

malý chlapec si hraje na dělu s výhledem na Korčulu

Jenže Lukáš dorazí a že prý musíme nastoupit na nějakou jinou loď a koupit si lístky tam. Trajekt má odjíždět za pět minut. Vydáváme se tedy motat mezi auty zpět a hledat jinou loď. Nakonec Lukáš utíká s mladším v náručí napřed, že je když tak zdrží. Já za sebou vleču staršího a když vidím, jak pán na lodi ukazuje Lukášovi na hodinky, že nemůžou čekat, tak nakonec běžíme taky. Ale stihli jsme to =)

Rada od nás tedy zní: Až budete chtít jet na Korčulu pěšky, nechoďte na trajekt, ale hledejte menší loď pouze pro pěší =) lístky si koupíte na palubě.

úzká ulička typická pro Korčulu

Stará část Korčuly je moc krásná, i když Chorvatsko bez turistů se tu hledat nedá. Mezi starými kamennými domy jsou uzounké uličky, kterými se dá bloumat několik hodin. Když už nás courání uličkami přestalo bavit, dali jsme si zmrzlinu, koupili si k obědu broskve za tři stovky a vydali se na blízkou pláž. Po cestě jsme ke spokojenosti kluků potkali zase hřiště. Na pláži jsme se potom mohli kochat výhledem na celou starou část města.

Mali Ston

výhled přes střechy na moře a hradby, ve městě Mali Ston si můžeme užít Chorvatsko bez turistů

Hned první den po cestě až na konec poloostrova nás zaujalo město Ston, nad kterým se tyčil veliký kopec a na něm už z dálky viditelné kamenné hradby. Dostali jsme radu od mého táty, že do Stonu nemáme jezdit, že prý tam nic není. Ty hradby nám jako „nic“ úplně nepřipadaly, tak jsme to riskli. Jenže ve Stonu byly na první pohled mraky turistů a to se nám nechtělo, jeli jsme tedy až do městečka Mali Ston, kam hradby vedou a kde téměř nikdo nebyl.

staré hradby

Tento výlet se nám ale moc nevyvedl. Když jsme totiž vyšli do kopce ke vstupu na hradby, zjistili jsme, že se platí poplatek 70kun(240 Kč) za osobu. V tom vedru jsme s dětmi neměli nejmenší ambice lézt po hradbách až bůhvíkam vysoko do kopce. Zhodnotili jsme proto, že je to pro nás zbytečně moc peněz a šli si raději dát zmrzlinu. Náš nejmladší ten den taky neměl zrovna nejlepší náladu, kterou ani zmrzlina nespravila. Raději jsme to zabalili a vyrazili se koupat.

Žuljana

bouřkové mraky nad Žuljanou, asi jedině při bouřce si jde užít Chorvatsko bez turistů

Ke koupání a dalšímu poznávání jsme si vybrali městečko Žuljana. Podle mapy to vypadalo na krátkou procházku k pláži a to my rádi. Horko těžko nacházíme místo k parkování, vylezáme z auta a v tu chvíli vidíme černé mraky, blesky a začíná pršet. Schovali jsme se tedy do příjemné hospůdky u mola a dali si limonádu a hamburger. Déšť trval chvilku a vyhnal většinu lidí z pláže, takže jsme po krátké procházce měli nádhernou plážičku mezi skalami jenom pro sebe.

krásná pláž a moře s azurovou vodou v Žuljaně

Na našich cestách jsme se naučili používat „cestovatelskou“ platební kartu Transferwise, kterou jsme dostali k našemu multiměnovému účtu. Díky tomu můžeme platit kartou a vybírat z bankomatu se středovým kurzem, což vyjde levněji, než s klasickou platební kartou. Vyhovuje nám to, že před cestou nemusíme nikde běhat a vyměňovat si peníze, ale prostě si na místě vybereme z bankomatu a je to. Pokud by vás zajímalo více, napsali jsme o tom článek.

Ostatní dny jsme vyplnili procházkami na „tajné“ pláže případně výpravami za západem slunce. Tohle naše dovolenkové místo „na konci světa“ jsme si moc zamilovali. Těšíme se, že ještě někdy prozkoumáme víc jeho okolí. Velice mile nás taky překvapilo, že jsme se všude domluvili bez problémů anglicky. Celé místo bylo nasycené takovou milou domácí atmosférou a příjemnými lidmi.

krásná pláž dostupná pouze pěšky nebo z moře při západu slunce

Pokud tedy chcete zažít Chorvatsko bez turistů, doporučujeme určitě jet sem mimo sezónu v červnu nebo září, kdy je všude mnohem klidněji. A nebo se pokusit najít nějaké podobně zapadlé místečko jako my.

Budeme rádi pokud se s námi v komentářích podělíte o svá oblíbená místa a jestli se vám někde podařilo najít to vaše „Chorvatsko bez turistů“.

1 Comment

1. Mirek

My jsme byli v Žuljaně před 4 roky,a musím říct,že krásnější moře jsem v Chorvatsku ještě neviděl.Chobotnice,hvězdice,sépie,spousty ryb u útesú, a k tomu voda čistá a modrá jako z reklamy na Karibik-prostě nádhera!!!Snad se tam ještě někdy podíváme.